Halloweenhelgens jobb

Farsan och jag drog till varvet vid frukost på lördagen och möttes av strålande sol och kyla. Vi jobbade nästan hela dagen med att få bort kölplankan, satt med många bultar och vi var tvugna att stötta om båten flera gånger. Vi ville inte ta bort kölbocken som kölplankan gick igenom utan försökte kofota ut den genom kölbocken. 



Detta var ogjort arbete kan man säga, jag ville ha plankan hel men vi fick tillslut såga av kölplankan. Nu är den borttagen.
Trodde att den var i ek, men ack va fel jag hade den var i furu.....och ganska dålig sådan. Snabbvuxen och genomrutten. Skönt beslut att ta bort den iallafall. Nu måste jag hitta en furubit och en ekbit till kölen. Min kontakt ute i skärgården hade ju en som skulle funka men den var det märg i och efter konsulterat TL:s bok så kan jag inte använda mig av den. Ska ringa testrum på måndag och höra om dom har virke som kan passa.



Så här ser det ut utan kölplankan



Som jag konstaterat innan är spanten rätt ok, men kommer få byta ett par stycken.

Obligatorisk fika med Jonas och några av hans vänner blev det på lördagen, kul att ha någon att jiddra lite med!

Söndagen blev kort på varvet, vi kom dit runt lunch tid. Fixade innerpressen och satte dit de nya lysrören som Jonas hade fixat, blev riktigt bra. Nu har jag bra allmänbelysning.

Vi tog även bort axelstödet och de sista bultarna vid skarven mellan kölplankan och "akterkölen". Just "akterkölen" ser inte helt bra ut, måste lyssna med Kenneth om den är ok, den kanske jag kan använda just lignu på.





Snart har jag tagit bort allt som skall tas bort, ska bli kul att påbörja återställningen. Men först måste jag skrapa, slipa allt på insidan. I veckan kommer jag inte hinna göra så mycket på varvet....förhoppningsvis i slutet av veckan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0