Slipa och åter slipa

Ikväll har jag slipat botten, det tar mer tid än vad jag trodde. Tidigare ägare har lagt på någon form av tjära som är grymt svårt att få bort. Testade både med vinkelslipen och värmepistolen, vinkelslipen avverkar mer men är grymt tung. Tar nog 8 timmar till att slipa hela botten. PUST

Virke

I helgen åkte jag upp till söderhamn för att köpa furuplank som legat i en sjöbod i 30 år.
Anders mötte upp vid Sandarne och vi åkte båt ut till hans ö där virket låg.





Tog ut ungefär 40 meter virke, hittade några riktigt fina bitar som var helt kvistrena och tätvuxet. Packade in allt i Jeepen, stack ut några meter därbak såg nog rätt roligt ut på vägen ner till Stockholm. Snart kan jag börja byta sandborden!

Slipning och åter slipning

Igår började jag med att dra den sista kabeln till amarturerna. Ska fixa "hänget" vad det lider.



Efter det var klart började jag slipa botten med slipmaskinen.....gick så där geggade ihop efter någon sekund.



Dax att testa ett nytt vapen



Vinkelslip med stålborste kanske inte är helt rätt på trä, men det funkar riktigt bra om man är försiktig! Det är ju bara botten så det gör inget om det blir lite ojämt. Efter ett tag gick vinkelslipen varm och det började ryka ordentligt från motorn, blir att skaffa en lite kraftfullare.

Skyddsutrustning är viktigt, men dammig blir man i vilket fall som helst.



I helgen ska jag åka och hämta virke till båten, tog några bilder för att avgöra hur tätvuxet virket är som sitter på båten idag med det som jag skall köpa.



Dimensionerna jag behöver är följande 180*18 mm




Botten

Igår började jag slipa botten, trät ser riktigt fint ut, några torrsprickor men annars i bra skick. Det är ju stora glipor mellan borden men det är ju att förvänta på en båt som legat på land de senaste 5 åren. Slipning gick riktigt lätt upp till vattenlinjen där geggade det ordentligt, får köra med värmepistolen på det området. Beräknar att det kommer ta ca 3 kvällar att köra hela botten. Sen ska det linoljas!!!



Drog elkabel till armaturerna, givetvis så fattades en sockerbit får köpa det på vägen till varvet ikväll. Det börjar skymma tidigt nu...

Jonas och Markus var på varvet igår och fixade ställning inför upptaget, Jonas kommer stå brevid mitt hus så i höst/vinter blir det nog en hel del fikande. Måste bjuda igen, igår kväll bjöds det på kladdkaka och kaffe.


Ja se de snöar



inte riktigt än kanske, men efter ett slippass är hela luften full av finkornigt trä.
Igår blev jag klar med barbord bordläggning Jippi! Nu har jag bara lite småslipning kvar sen kan jag påbörja linoljningen. Eller om jag ska slipa botten först.....

Sten från Jönköping ringde och meddelade att motorn är klar för leverans i november, men jag börjar få lite kalla fötter vet inte om den motorn räcker för att få upp Zimba i 20-25 knop. Måste lyssna med någon som har koll på stegbåtar. Fick ett namn från han som har Caprise (motorkryssare som ligger vid ulsundasjön).

I helgen ska jag upp till Gävle och hämta virke till sandborden, hoppas bilen fixar de milen och att bräderna får plats.

Räknade precis ut att jag har lagt ner 37,5 timmar på att skrapa och slipa båten. Hamnar nog runt 100 timmar när allt är slipat.....

Armaturer

I söndags hjälpte farsan mig med att sätta upp lysrörsamarturerna som jag fick av Jonas, samt att stötta upp båthuset med nytt virke. Det var ruggit varmt under presseningen när solen sken, kondensen gjorde att man blev sjöblöt när man gick på däck. Måste fixa innerpressen!


Ikväll ska jag slipa vidare på bordläggningen och dra kablar till lysrören. Måste förbi Bauhaus och köpa slippapper och sockerbitar.


Trött

Igår var jag så trött efter min förkylning att jag inte orkade åka ner till båten. Skulle ju ha slipat klart borden men det får bli nästa vecka istället. I kväll/natt ska jag sitta båtvakt med Pierre och i morgon kommer farsan på besök.

Sten från Jönköping (han med motor) ville att jag skulle mäta diametern på min propelleraxel, iförgår gjorde jag ett försök. Hade inget skjutmått så jag tog ett snöre och mätte omkretsen. Låt se om hur mina mattekunskaper är för att räkna ut diametern. Diametern är ju dubbelt så lång som radien och radien fås fram genom r= O/2π. Omkretsen var 10 centimeter vilket ger r = 10/2π och π = 3,14 vilket ger 1,6. 1,6*2 = 3,2 cm = 32 mm. Så axeln är mellan 30-35 mm. Ska lyssna med Sten om den axeln är för klen för den nya motorn.

Geggar ihop

Den här Bosch maskinen använder jag vid slipning. Tack Jonas återigen av förmedlingen av denna underbara maskin.



Upptäckte en märklig sak igår kväll när jag höll på och slipa, i aktern gick det hur lätt som helst och använde väl bara 2-3 slippapper. Men ju närmare fören jag kom så geggade pappret ihop och jag var tvungen att rensa och byta slippapper i parti och minut. Det sitter rester av någon röd färg på denna delen av bordläggningen, undra om det är mönja någon har målat på? Kanske det som gör att det geggar ihop.
Igår hann jag inte med hela bordläggningen som beräknat, så ikväll ska jag försöka hinna med resterande bord.


Slipning

10 grader är perfekt arbetstemperatur!




På 2 timmar slipade jag halva barbords bordläggning, BOSCH maskinen är grym. Ikväll ska jag köpa mer slippapper och försöka bli klar med barbords sida. Ska bli kul och påbörja linoljebehandlingen!


Båthuset är klart...

..igår blev jag äntligen klar med båthuset. Ikväll ska jag fortsätta slipa bordläggningen :)

Bygga båthus...

I går, söndag, var det båthus-byggar-dag. Kom ut till varvet runt lunchtid och började riva den gamla presenningen och sedan förbättra de reglar som var lite dåliga. Huset var ju snett och vint som bara den. Så efter 4,5 timme var huset redo för den nya fina presenningen...



12*7,5 meter press på toppen och 4.85 x 9.80 meter på sidorna. Nu är ju båthuset 12 meter långt så idag får jag sätta en press på gaveln vid fören så hela huset blir täckt. Så här blev det till slut...



5 timmar tog det. Galet trött efter att klättrat upp och ner för stegen och stått på ett taggtrådsstängsel på barbodsida då stegen inte fick plats. Fick ett helt gäng lysrörsamarturer (första bilden på akterdäck) av Jonas, tackar och bockar för det! Så i veckan ska sätta amarturer i taket så jag får bra belysning i vinter.

Kenneth var på varvet och jobbade på sin båt med sin son, fick lite tips i vanlig ordning...skönt med någon som har erfarenhet av båtbyggeri, kanske kan slippa göra dom största misstagen. Fick en innerpresenning till Zimba av Kenneth, tackar och bockar även för det. Innerpresenning är nödvändigt för att slippa kondensen. Ska försöka få upp den oxå i veckan. Det var min söndag, undra om bojsen hade kul på golfbanan. Hjälp, när ska jag hinna jobba på båten....


Vad har jag gjort hitintills!

Jag fick hem Zimba till RBK:s varv vid ulvsunda slott i början av sommaren. Som tur är så har varvschefen Kenneth stor erfarenhet av träbåtar så han och jag gick igenom de bitar som behöver åtgärdas....och det var en hel del, 28 punkter blev det till slut. Tack Kenneth för hjälpen!

Jag påbörjade skrapningen en alltför varm dag i mitten av Juli, höll på i några timmar för att sedan ringa min polare och fråga var han var med segelbåten så jag kunde komma ut i skärgården istället för att skrapa båt  i 40 graders värme. Hann iallafall få upp båthuset, något provisoriskt.

Efter min semester har jag gjort följande:
Skrapat bordläggningen - 20 timmar
Slipat styrbordsbordläggning - 8 timmar

Och så här ser hon ut för tillfället!


Idag ringde Sten från Jönköping och frågade efter bilder på botten. Sten har en motor till Zimba som kanske passar, måste ju få upp henne i halvplan :-). Måste fixa några bilder i helgen och förbättra båthuset och ny presenning.

Välkommen till min blogg om Zimba!


Jag kommer i denna blogg skriva om min renovering av en motorkryssare i trä från 50-talet.

RSS 2.0