6:e dagen

Slipdagen, trä är både kul och terapeutiskt men glasfiber är så obeskrivligt tråkigt. Därför blir det ingen bild på eländet. Tillbringade några timmar här oxå.. .

5:e dagen

Idag var det äntligen dags att nåta!!
 
Mitt val av nåtmassa föll på sikaflex 290 dc, känns tryggt att använda ett märke som varit med ett tag. 
Började med att prima noten.
Det här var mina val av verktyg för operationen nåtning.
 
. Efter 3 rader var mina händer slut! Skyller på att nåten är endast 3 millimeter bred vilket gör att pipens öppning är trång och det blir riktigt tungt att pressa ut massan. Plus att det tog löjligt lång tid att göra 3 rader. Så jag åkte till jula och köpte en lufttrycks fogpistol. Hade inte fixat detta utan pistolen!!
En kompressor köpte jag på bauhaus. Nu ska det vila i 7 dagar. Lite reflektioner: Det är kladdigt att nåta! Köp inte batteridriven fogpistol, bättre och faktiskt billigare att köps en kompressor och en luftdriven pistol! Ska man dra tejpen innan härding? Enligt varvschefen nej...vi får se om 7 dagar om han har rätt. I morgon är det slipdag, rufftak och akterspegel, kanske en lusning.

4:de dagen

Igår gick dagen åt till att slipa och spackla akterrufftaket. Några timmar till innan det är klart för målning.
 
Sågade även ut sista biten av noten som inte kunde köras med fräsen. Använde fein maskinen, otroligt precis och enkel/säker att använda.
Påbörjade tejpningen inför nåtningen.

3:dje dagen

Fortsatte att lägga glasfiber på akterrufftaket. Skulle läst på lite hur mycket polyestplast som det skulle gå åt, fick hastigt och med risk för hjärtattack åka till hjertsells och köpa mer. Tog mycket längre tid än vad jag räknat med, hela dan.. En liten bild
Fick tipset att spackla med ballonger och polyesterplast, gråa på bilden...skulle skippat det rådet och spacklat med plasticpadding istället. Man lär sig...får slipa onödigt mycket i morgon. Tänkte först att jag skulle nota däcket i morgon men ska förbereda däcket ordentligt och genomföra nåtningen på lördag istället.

2:a dagen

Idag var det nervöst, tanken var att fräsa nåt!!
Nu håller vi tummen
 
 
Provade först en millimeter
Det gick oförskämt bra!
Efter både sb ockh bb var klara var det akterns tur, här gick inte skenan att använda då akterspegeln är rundad. Tog en list och spikade i små stifft
Efter det passade jag in listen, nöjd med limningen! Stor skillnad i färg innan bets.
Hann även test rn bit glasfiber på akterrufftaket, mer om det i morgon.

1:a dagen

Började dagen med att slipa däcket och skarndäcket för att kunna fräsa ut noten mellan dem. Testade långklossen men pappret gick sönder av att höjdskilnaderna var för stora. Bestämde mig för att använda excenterslip,  detta gjorde att jag sparade säkert en dags slipning och framförallt mina axlar.  Efter bytet av "padden" på slipen fungerade det oförskämt bra att slipa. Maskinen pratade med mig :) nä jag har inte blivit galen av allt slipande men den säger till när jag slipar fel, svårt att förklara men den känns fel när den slipar fel...
Så här blev det
Ändarna på ribborna låg inte an mot listen lag monterat underifrån så jag bestämde att ta bort listen och limma dit den. Har inga bilder pp det. Efter det tog jag bort glasfibern från rufftaket med fein maskinen där det hade släppt och slipade med både band och excenterslip
Hann även passa in och limma listen som ska sitta i rufftaket.
11 timmar summa sumarum

Hell week ano 2013 har börjat

 
ka köra heldagar på varvet från och med i morgon och en vecka framåt. Häng me!!
Efter jobbet idag var jag tvungen att testa mina nyinköpta fräs-tillbehör.Med dessa nedanstående prylar kan man "enkelt" lusa in material.
 
 
Min första inlay, blev ok men behöver öva lite till. Detta förfarande kommer spara mig många timmars inpassning!
Slutligen min färdigställda långkloss
 

Rena rama julafton

Fick lite prylar från Miles idag

 

Aktersalongstaket

Idag skruvade jag dit salongstaket mot akterdäcket, innan skruvning filade jag ändarna så att ribben skulle ligga dikt an däcket
 
 
Skruvat, sett inifrån.
 
Inne skall denna list passas in
Behöver lusa i en bit där listen är rutten.
 
 
Kapad och väntar på en limning
Under tiden jag väntade på limningen snickrade jag ihop min först långkloss. Inte den snyggaste men funktionell

Sista ribban

Idag hyvlade jag in den sista ribban på akterdäcket. Milimtern syns inte :)
 
 
 Det som tog mest tid var att få dit stödlisten för ribborna mot skarndäcket. Var tvungen att fräsa ut 4 millimeter på listen för att ligga dikt an mot skarndäcket.                                                                            
 
 
 
Skruvade provisoriskt dit ruffens ribbor mot akterdäcket.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Tvingar

Har varit ute efter lite tvingar en tid och igår slog jag till på 6 stycken i olika åldrar och format.
 

Hann även ner till varvet en sväng och tittade till min limning...ett misslyckande. Brukar inte misslyckas med limning men det kan bero på att det är för kallt i snickaboden. Gjorde ett försök till igår, vi får se om det fäster.

 

Lagt däck ligger!

Första kamspiken islagen i helgen. Vad jag inte visste då var att denna spik skulle åsamka mig huvudbry.
Riktade upp ribban efter luck-ramen, som jag då tänkte var en bra idé. Det här var mitt misstag, skulle givetvis inte  börja mitt i däcket utan borde börjat på SB-sida och fortsatt åt vänster. Ibland blir det kortslutning.
 
Efter att gått från mitten av däcket och spikat ribbor åt vänster fortsatte jag längst från höger och spikade åt vänster. Bilden nedan visar hålet efter den sista ribban som skall läggas dit. Givetvis stämde inte mellanrummet det är 2 millimeter för brett för att lägga dit en ribba. Jag måste alltså limma på 2 millimiter på en ribba. Det kommer troligtvis inte synas men otroligt mycket onödigt arbete. Bra lärdom till nästa gång jag lägger däck.
 
Däcket färdigspikat förutom sista ribban som jag ska fixa dit i veckan. Efter det blir det slipa, slipa och åter slipa. En milstople i min renovering är snart klar ..akter DÄCKET!! 
 

Akterdäck forts..

 
I helgen fortsatte jag med akterdäcket, började med att fräsa ut noten 3 millimiter i änden på ribborna, då trodde jag det var det bästa sättet.

 
Har inget fräsbord så jag meckade ihop ett.
 
Efter råd och dåd från varvschefen kom vi fram till att det är bättre att fräsa ut ribborna när dem är på plats. Så de timmarna med fräsen var bortkastade. Gör om gör rätt,gjorde om alla ribborna på sb och bb om däcksluckan. Hann även mallan in de ribborna som skall ligga an mot skarndäcket. Ett tidskrävande jobb!
 
Några tillskott till maskinparken införskaffades i helgen. En gersåg som snabbt blivit min kompis, suverän att kapa ribbor.
 
Har kraftig ågren över att fräsa nåten när ribborna är på plats, vilket gjorde att jag bestämde mig för att köpa en proffsfräs festool. Dyrt som satan men det betalar sig nog. Min tanke är att även köpa styrskenan så jag kan fräsa nåten stabilt (som doctor alban skulle sagt)

Akterdäck forts..

I helgen som gick snickrade jag till knäet som ska stödja skarndäcket men framförallt däcksbalken längt i aktern.
 
 
Därefter tog jag ur ett hål för däcksluckorna.
 
Öch byggde ramen för däcksluckorna
 
 
Hann även med att sätta två stöttor på var sida av den främre däcksbalken, ska ta kort på den i helgen.

RSS 2.0