Dag 6 hell-week

Och på den 5:e dagen vilade han....

Dag 6 tvingade jag mig ut till varvet för att hinna få hjälp av farsan att sätta kölplankan och passa in samborden. Det blev bra tillslut.

Började med att måla kölplankan i utspädd blymönja, som torkade på en timme i solen.



Därefter satt vi kölplankan i båten med rackarkitt som Kenneth brukar säga. Blymönja och nöttalg. Och därefter passade vi in sandborden, satte även dessa i rackarkitt mot spunningen. Klart!!



Nu är det "bara" kölen kvar och ursågning till drivlinan.


Dag 4 hell-week

Igår fixade vi till BB sidas sambord, märkligt vad lång tid det tar att pass in ett bord. Men det klart bordet är 5 meter långt.

Vi fick köra lite såpa för att få in sambordet, måste ju få ut det för att hyvla det som behövs.



Nu sitter iallafall kölplankan rätt. Behöver målas med det röda guldet iallafall på undersidan innan vi sätter dit det förgott. När kölplankan och samborden är på plats kommer jag linolja i omgångar innifrån.



Hell-week får ett snabb avslut, är hyggligt förkyld och lägger nog ner för den här gången.

Dag 3 hell-week

Igår blev det bara 2 timmar med Zimba, vi hann att fixa till vinkeln till spunningen på SB sida samt att förbereda för inpassning i botten på båten. När Zimba byggdes gjorde man givetvis det i rätt ordning, nu när jag håller på och renoverar henne blir det fel ordning. Det här är ett lysande exempel på detta.

Nedan kommer kölplankan att gå in och därefter skall samborden passas in mot kölplankan samt bottenstocken. Den sista biten på det gamla sambordet måste givetvis tas bort.



Till höger är det nu gjort. Men det blir lite marigt att få in det nya bordet samt fästa det. När dom byggde Zimba satte dom dit bottenstocken efter att lagt dit kölplanka och samborden. Samborden skruvades ner i den undre deln på bilden. Nu kan jag inte göra utan måste hitta en annan lösning.....


Dag 2 på hell-week

Igår hyvlade vi vinkel på kölplankan, ett precisionsarbete med smygvinkel och stanley hyvel nr 5. Detta moment tar nästan löjligt lång tid men det blev riktigt bra tillslut. En farbror kom förbi och påtalade att det går enklare med festools elhyvel. Jovisst sa jag det gör det säkert, om jag hade en sådan...... Passade även in sambord/sandbord på BB sida, var ju tvungen att även här få till en vinkel mot spunningen.



SB sidas sandbord/sambord måste vi limma till en bit då bredden inte räcker. Som tur hade vi en bit över från den ursprungliga spunningsplankan.





Ikväll blir ska vi passa in SB sambord mot spunningen. Och förhoppningsvis sätta dit kölplankan i båten och påbörja att borra 176 hål i sandbord och kölplankan.

Avslutar med mitt bidrag till den stilistiska stämningsbilden.



Hell-week to be continued....

Hell-week har börjat...

jobba 8 timmar på mitt vanlig arbete sen ner till varvet och köra 5 timmar till med Zimba. Farsan kom igår och vi ska arbeta 35 timmar var den här veckan (70 timmar sammanlagt med Zimba....lite bör vi hinna med). Lite synd att det är strålande sol och typ 30 grader under presseningen.

Igår tog vi ner en mahognyplanka som skall bli två nya skarndäck. Plankan är 4,20 meter lång och 40 cm bred. Kommer passa riktigt bra i både färg och ådring. Klöv den på mitten och hyvlade ner bitarna till rätt dimension 18 mm tjock.



Efter det tog vi oss ann kölplankan, spunningen måste hyvlas i vinkel mot spanten. Vi blev lite konfunderade när vinkeln till spanten var alltför flack för att kunna matcha. Efter någon halvtimme kom vi på att det är nog så att Zimbas botten hänger några millimeter så vi fick stämpa upp henne med seaquip. Äntligen fick vi till vinkeln och det var dax att ta ut vinkeln på spunningen. Därefter hyvlades spunningen i vinkel. Vi har nog 5-10 ggr som vi måste passa in kölplankan innan vi är nöjda. Tidsödande men nödvändigt, det måste bli rätt annars knäcks samborden/sandborden. Fotar lite mer ikväll.

Tog även bort stöden för propelleraxeln som vi måste köpa nya alternativ köpa nya kuttlesslager till.


Torsdag och Fredag

Ingen panik att få i Zimba i år så i lördags och söndags softade jag på en brygga i solen. Men dagarna innan hann jag med lite smått å gott.

Limmade ruffsargen.




Hyvlade ut nya avlastare som ska sitta mellan spanten mot bordläggningen.




Den nya ruffsargsbiten, lite ljusare men med lite bets blir det nog bra.


Här är den tvingad med epoxylim. Sen ska den slipas ner till jämn tjocklek, oljas, betsas och fernissas.



Påbörjade även Barbordsida.




Skarndäck forts.

I söndags rev jag bort skarndäck på styrbordssida.









Valde även här att slipa lite.





Började även fixa med andra sidans uttag i ruffsargen.



Här ska ovanstående passas in.



Fick såga bort den utstickande biten för att kunna hyvla ner till rätt dimension, kommer sedan att limma ihop bitarna.



Nästan alla mina kölbultar med brickor och muttrar har kommit. Väntar på 16 mm gängstång.






Tack Theo för de uppmuntrande orden....behövs någon gång ibland!




Internet är fantastiskt

Gick igenom mina ritningar på Zimba och ramlade över patent numret som härör till Zimbas steg-botten konstruktion. Gick in på nordiskapatent.se och tro det eller ej men där ligger "Anordning vid snabbgående motorbåtar." H. A. Becker, Karlsborg. Beviljat den 25 november 1943.






Skarndäck

I lördags bestämde jag mig för att göra ramen till aktern, alltså lägga skarndäck. Hittade en lask 1 meter bort från där jag har kapat skarndäcket innan och bestämde mig för att ta bort den biten oxå. Det blir både enklare och bättre.



Tog bort alla plugg och skruv.





Bestämde mig för att slipa till ruffsargen.









Här är lasken som jag ska laska ihop med det nya skarndäcket.



Tog ut en bit av ruffsidan som var dålig.






Blev även klar med avlastarna på styrbord sida för däcksbalkarna.



Var riktigt kul att jobba med Zimba i helgen!

RSS 2.0