Bakslag

Ikväll upptäckte jag ett litet misstag, bordet jag skruvade dit igår var inte helt rak. Spanten är inte helt i linje vilket har gett en inbuktning på 2 mm i mitten av bordet. Detta måste givetvis fixas....några timmar till alltså. Det är väl här mina kunskaper som båtbyggare visar sitt fula tryne, men man lär sig alleftersom.

Tittar man noga ser man inbuktningen.



Zimba fick sin 8:e strykning av linolja. 13:e vått i vått

Tis, ons och tors är jag på konferans med jobbet och får givetvis inget gjort med Zimba. Åtkommer på fredag och helgen hur jag löste inbuktningen.....ibland blir man lite moloken.


Första bordet satt

Igår gick det på räls, 6 grader och det var nästan vår i luften. Började med att skruva balkvägaren på SB sida. Här nedan är lasken skruvad med två skruv, använde mig av överbliven badrumsskruv....kanske inte helt rätt men rätt längd och tål fukt!



Därefter satte jag en list på SB sida. Listen är den i nedre kanten av balkvägaren.





Skruvade dit ett spant på SB sida.





Placerade ut däcksbalkarna för att se om det turade....nja så där. Kommer att börja med att sätta första däcksbalken längst från aktern och jobba mig bakåt. Detta pga att jag inte vet exakt var i höjd akterspegeln kommer ligga.



Limningen av BB sidas balkvägare gick upp (epoxi är svårt, speciellt om trät är linoljat) så jag limmade igen med PU-lim. Kunde alltså inte skruva dit BB sidas balkvägare utan fortsatte med SB sidas första bord. Efter lite passning blev det så här bra!! Ska givetvis slipas ner lite.








Och så givetvis fick Zimba sin dagliga dos av linolja 7: varvet och  12 vått i vått. Vissa tendenser till mättnad i mahognyn men furun suger fortfarande.

Balkvägare

Idag fick jag hyfsat mycket gjort. Började med balkvägarna till skarndäcket, använde mig av en snörslå för att ta ut linjen.



Blev rätt ok, men satte dit det gamla skarndäcket för att få en bättre linje.



Otroligt att det stämde så bra på gamla skarndäcket och nya akterspantet.



Fick ut en bra linje tillslut.



Kollade en båtgrannes akterspegelinfästning, för att få lite uppslag.



Ibland blir det bara fel.....



Ser värre ut än det är men jag slösade bort en halvtimme på att limma dit en bit.



Och så var det ju det där med att använda handskar....



Tillfällig lagning.



Infästningen blev ganska bra tillslut





Hann även med SB sida.



Men jag måste limma dit en bit för att få en bra infästning.



Oljade givetvis Zimba innan jag gick 6:e gången  och 11 vått i vått.  Idag använde jag roller och endast linolj. Rollern funkar bäst av allt jag prövat.




Planen forts...

1. Justera båten i våg, så akterspeglen blir "rak". (CHECK)
2. Limma akterspegelramen (CHECK)
3. Epoxilimma ändträ (CHECK)
4. Linolja alla bitar i akterspegelramen samt avbärarlister (CHECK)
5. Mönja alla bitar i akterspegelramen. (CHECK)
6. Skruva dit alla bitar i akterspegelramen. (CHECK)
7. Passa in de horisontella avbärarlisterna längst akter ut på akterspegelramen.
8. Passa in avbärarlisterna med akterspegelramen
9. Passa in däcksbalkarna i avbärarlisterna
10. Laska in de nya mahognybitarna
11. Skruva mahognybitarna i avbärarlisten
12. Lägga oregon pine däck

Akterspegelramen "färdig"skruvad

Igår skruvade jag allt som går att skruva i akterspegelramen, har ju några bord på varje sida som skall dit innan man kan säga att allting är klart. Men det går snabbt när allt väl sitter på plats.





Innan jag gick hem igårkväll strök jag det 5:e lagret linolja 10 vått i vått. Det börjar synas lite mättnad mitt på borden men hon kommer nog dricka lite till. Kommer inte åka ner idag fredag utan låta både Zimba och mig vila lite.

Tydligen är det borret jag köpte på sifverts inte helt lyckat enligt en bloggkommentar (tack Martin), kanske ska åka ner till pondus och prata med någon som kan det där.

I helgen skall jag sätta skarndäcksbalkarna, svårt jobb måste få det i linje med båten.

263 svenska riksdaler åt pipsvängen



Borrdelen gick helt enkelt av....dålig kvalitet eller skit bakom spakarna går ju att diskutera. Men klarar den inte ek så börjar man ju undra....hedanefter blir det biltemas billiga borrar istället.

Hann iallafall pluggborra och skruva hela akterspegelramen på BB sida, 79 stycken skruv gick åt. Alltså ca 160 stycken till hela akterspegelramen kommer det gå åt.



Till spanten som är lite smalare använde jag mig av mina begagnade skruvar...dom nya är ju lite för långa.



Skruvade även med vagnsbult akterspegelknät. Här är ju min Hilti helt outstanding, grymt bra köp.





Man blir glad när det passar.



Det måste nog vara skit bakom spakarna för jag knäckte ännu ett borr när jag borrade akterspegelknät.




Och som vanligt körde jag ett FETT lager med linolja, såg några ynka tendenser till mättnad men Zimba kommer äta mycket mer linolja. Körde 70/30 linolja/terpa den här gången för att se om linoljan går lika snabbt....jajamensan. Dock går det inte att använda sprutan med den relationen 70/30, får ingen spridning på strålen.

Ca 10 liter linolja har Zimba sugit i sig.


263 kr

Var och införskaffade denna lilla makapär på Sifverts idag. Den gör hål, försänker samtidigt, fantastisk makapär. Priset är lika fantastiskt....263 kr. Galet.



Upptäckte denna glipa i bordläggningen.



Blev tvungen att ta bort BB akterspegelram och all skruv, hyvla lite på kanten och tvinga ihop bordläggningen för att sen skruva dit all skruv. Onödigt men nödvändigt.



Skruvade i 14 skruv innan både batterierna i hiltin la av...man kan inte ladda i minusgrader. Ska inte kung Bore ge f...n i Sverige snart.




Avslutade kvällen med att linolja BB sida igen. Det är 3 gången eller 8 vått i vått. Hon ÄTER fortfarande lika mycket linolja. Blir torr efter några minuter.


Första skruven i Zimba

Jag kan inte med ord beskriva känslan att skruva första skruven i akterspegeln på Zimba, men det är så nära båtorgasm man man komma. Första skruven YES!



Innan jag skruvade läste jag TL bok och kapitlet om skruv.



Seg 1 och 4 var ju redan gjord så jag körde 2,3,5. Till min skruv 5*40 använde jag 3 mm borr till 3:e steget och 5 mm borr till 2:a steget. Linolja på skruven innan.



21 skruv blev det tillslut, smålket i glädjebägaren var att 3mm borren gick av men jag hade 3,2 mm oxå så det var lungt.



Hade lite problem att få dit akterspegeln, den hade rätat ut sig....som tur var gick limningen upp i akterspegelknät och jag fick två bitar istället för en vilket förenklade det hela. Att limningen gick upp är inga problem, jag ska skruva alla infästningar.



Nu har jag ca 100 skruv kvar att sätta i akterspegelramen.

Zimba ÄTER linolja, strök ett fett lager till ikväll, kunde stå och titta på samma ställe i 2 minuter så hade hon slukat i sig all olja. Helt otroligt! Så jag duschade henne med biltemas sprejflaska ytterligare en gång innan jag gick hem. Behöver inte ens jobba in oljan med pensel, 5 minuter efter duschen så är det torra fläckar.




Nu har jag alltså strukit/duschat 2 ggr eller om man räknar vått i vått 5 ggr i går och 2 ggr idag, alltså 7 ggr. Hon kommer vilja ha minst 20....vi får se. Måste nog köpa mer linolja, det har gått åt ca 7 liter redan.

LINOLJA

Idag började jag med att måla akterspegelramen med det röda guldet (blymönja).







I morgon bör det vara tillräckligt torrt för att skruva dit akterspegelramen.

Efter målningen hade jag inte så mycket att göra så jag påbörjade linoljeimpregneringen av bordläggningen. Körde vått i vått med 50/50 linolja/terpa 5 ggr. Zimba dricker linolja som en beduin dricker vatten i öknen! 5 liter linolja och 5 liter terpa har gått åt bara för barbord sida. Det kommer gå åt fantastiskt mycket olja.

Nedan ser man att hon torkar fläckvis ut otroligt snabbt, bilden är tagen direkt efter vått i vått den 5:e gången.


Lördag

Idag var tanken att jag och Pierre skulle rensa vår segelbåt inför försäljningen/sjösättning, så jag hann endast med att linolja vått i vått två gånger med 50/50 linolja och balsamterpentin. Igår körde jag 30/70.

 

I morgon blir det mönja!

Linolja

Igår linoljade jag akterspegelramen och de avbärarlister som skall passas in. Körde linoljan vått i vått två gånger med en 50/50 bladning av linolja och balsamterpentin, i helgen blir det en omgång till. Sen blir det mönja på bitarna som ligger an mot bordläggningen för att sedan skruva fast akterspegeln. Ska till sivferts och köpa borr som försänker och borrar i ett. Bilder kommer ikväll.

Planen

1. Justera båten i våg, så akterspeglen blir "rak". (CHECK)
2. Limma akterspegelramen (CHECK)
3. Epoxilimma ändträ (CHECK)
4. Linolja alla bitar i akterspegelramen samt avbärarlister
5. Mönja alla bitar i akterspegelramen.
6. Skruva dit alla bitar i akterspegelramen.
7. Passa in de horisontella avbärarlisterna längst akter ut på akterspegelramen.
8. Passa in avbärarlisterna med akterspegelramen
9. Passa in däcksbalkarna i avbärarlisterna
10. Laska in de nya mahognybitarna
11. Skruva mahognybitarna i avbärarlisten
12. Lägga oregon pine däck


Epoxi

Igår epoxlimmade jag allt ändträ på akterspegelramen. (dålig bild)



Därefter fortsatte jag med att proppa de gamla skruvhålen med en blandning av epoxi och sågspån.







Epoxilagade även två spant

Ikväll ska jag linolja all ek och därefter mönja.





Limrester

Igår tog jag bort akterspegelramen från akten och putsade bort alla limrester. Ikväll skall jag ner och försegla allt ändträ med epoxi, därefter blir det linolja, linolja och jodå linolja för hela slanten.  Akterspegelramen väger ca 30 kilo, inte så farligt ändå kan tyckas.


Akterspegel limmad!

1. Justera båten i våg, så akterspeglen blir "rak". (CHECK)
2. Linolja alla bitar i akterspegelramen samt avbärarlister
2. Limma (CHECK) och Skruva dit alla bitar i akterspegelramen.
3. Mönja alla bitar i akterspegelramen.
3. Skruva dit alla bitar i akterspegelramen.
4. Limma och Skruva dit alla bitar i akterspegelramen.
5. Passa in de horisontella avbärarlisterna längst akter ut på akterspegelramen.
6. Passa in avbärarlisterna med akterspegelramen
7. Passa in däcksbalkarna i avbärarlisterna
8. Laska in de nya mahognybitarna
9. Skruva mahognybitarna i avbärarlisten
10. Lägga oregon pine däck

Efter lite snack med Jonas så påbörjade jag idag limning av akterspegelramen istället för att linolja.....tankevurpa! Går ju inte att limma efter linoljning. Innan dess vågade jag in båten, den låg hyggligt i våg...men jag skruvade något varv på seaquipstöttorna längst bak för att få den lite bättre. Nu kommer ju inte båten ligga EXAKT i våg men tillräckligt för att sätta akterspegeln.

Nedan är bilder på limningen:

19 bitar i akterspegeln




33 tvingar behövdes för att limma allting, tack Jonas och Kenneth för lånet av tvingar....själv har man ju bara 4 stycken. Måste bli bättring på den fronten. YES nu har Zimba en akterspegelram!!!



362 timmar har jag hitintills lagt ner på Zimba, slår man ut det på antal veckor jag har jobbat så blir det 13 timmar i veckan.....nästan en halv arbetsvecka. Om man räknar på de dagar jag faktiskt jobbat på nere på varvet (78 dagar) blir det 23 timmar i veckan ....en halv arbetsvecka! Och mer kommer det bli.


Stämningsbild:


Funderingar...

....igår gick jag i djupa funderingar om hur jag ska få ihop allting i akterspegeln. Det jag kom fram till är följande arbetsgång:

1. Justera båten i våg, så akterspeglen blir "rak".
2. Linolja alla bitar i akterspegelramen samt avbärarlister
3. Mönja alla bitar i akterspegelramen.
4. Limma och Skruva dit alla bitar i akterspegelramen.
5. Passa in de horisontella avbärarlisterna längst akter ut på akterspegelramen.
6. Passa in avbärarlisterna med akterspegelramen
7. Passa in däcksbalkarna i avbärarlisterna
8. Laska in de nya mahognybitarna
9. Skruva mahognybitarna i avbärarlisten
10. Lägga oregon pine däck

Undra om jag hinner med allt till farsan kommer 1 maj....

Lite bilder från igår.





Infästningen här har jag lite huvudbry över....



Så här i efterhand skulle jag ha väntat att såga bort skarndäck.....bra att vara efterklok. Då hade jag sluppit att tura in skarndäck.



TL:s bok och hur man skall sätta däcksbalkar.




 

Snön ligger vit på taken....

...endast Mattias är galen att va på varvet. .



Man skulle kunna säga att jag är klar med akterspegelramen....men det vore att ljuga ...har två avbärare längst upp på ramen som måste tas ut och passas in innan jag kan säga att jag är klar. Men det börjar närma sig.....

FINN 1 FEL....den som gissar rätt vinner en hjälm!



Lite enklare att se här kanske....



Fein är ju oslagbar när man skall ta bort en bit som skall användas till mall....här nedan är avbärarlisten på akterspegelramen.



Klart! Fick tejpa för den var så dålig på mitten. Men jag behöver den som mall.



Här är sista ekplankan, räcker precis till de två avbärarlisterna till akterspegelramen.


Helgens jobb

I fredag åkte jag ner till Zimba och fortsatte snickra på akterspegeln. Gjorde de två vertikala reglarna på SB sida. Nu har jag bara en planka kvar av all ek, det kommer räcka men det är med nöd och näppe!



I lördags var jag ute på båtmässan och fick chansen att kika lite på Mary - Torsten Krügers båt. Lite bilder.



Hon är som en möbel!!! Det här ger lite ny kraft att satsa ännu hårdare på Zimba, hon kommer bli nästan lika fin!



Fick kika lite på akterspegeln oxå...har liknande konstruktion som Zimba, men det ser lite klenare ut.



I dag söndag var jag nere och försökte jobba på Zimba, men jag och min polare har satt ut vår segelbåt till försäljning och jag var tvungen att visa den för två spekulanter.....nu verkar det som den är såld ialla fall :-) Kanske en fin träseglare i vår...vi får se.

Jag hade tankarna någon helt annanstans när jag passade in de sista bitarna.....blev lite fel....."#¤"!!=R="¤=)"?). Det gör inte så mycket men bara att jag vet om det gör det lite jobbigt. Men men nu sitter dom där. Fick inte någon bild på felet....återkommer till det. Nedan är en kamerabild (riktig kamera), blir lite finare. Skulle ju bli klar med akterspegeln i helgen men icke...kom lite emellan. Bla båtmässan, men det var kul och besöka den, se Mary och träffade Ola Skinnarmo som ska segla till Nordpolen. Min polare Pierre har åkt med samma båt som han skall segla upp med.

Nu nu har jag bara en inpassning kvar, ons eller tors kan jag börja linolja bitarna. Yes Yes Yes






Den här akterspegeln fick ju en att tänka lite....kanske ska Zimba ha en likadan...med Zimba text givetvis.


Skruven har anlänt

I morse hämtade jag ut skruven från England. 1000 stycken träskruv, dom ser riktigt bra ut.




Helgens jobb

I lördags var jag på loppis och köpte lite verktyg m.m. Åkte dit för att köpa tvingar, men hittade tyvärr bara en.

Stämjärn och smygvinkel



Lite klämmor



Radio


Kul med lite "nya" prylar. I lördagskväll åkte jag ut till Vallentuna och tog farväl av Jonas och hans fru, dom skall flytta ner till Småland. Trist att bli av med en träbåtskompis! Ser framemot att segla med La Vie i sommar dock!

hhtp://m22-m30.blogspot.com

Det här är mitt andra hem!



Idag passade jag in de två vertikala reglarna. Det tar fantastiskt mycket tid att mäta ut ta bort allting och fräsa ur spåren och sen sätta dit allting igen....



Det krävs massor med tvingar för att passa in allting. Lånade 6 stycken av Jonas, (om du läser det här Jonas så märkte jag ut dem med J för att veta vilka som är dina). Kommer behöva ungefär 40 stycken när jag sätter fast akterspegeln med skruv och lim. Någon som har några liggandes och skräpa??



Nu är de två vertikala reglarna klara. Mycket bra! Blir grymt stabilt.



Nu är jag klar med BB sida, nu har jag 4 reglar kvar på SB sida att fixa. Kommer ta ca 16 timmar att blir klar, var lite väl optimistisk och tro att jag skulle bli klar i helgen. Men till nästa helg kommer jag vara klar med akterspegeln. YES!


RSS 2.0