Börjar krypa ner mot nollan

När jag kom till varvet igår stod temperaturen på 2-3 grader, och när jag lämnade varvet efter några timmar var den runt nollan.



Igår fortsatte jag att ta bort ytterligare ett bord på styrbordsida, fick bort hela bordet intakt vilket kan vara bra när jag ska malla. Spanten ser ganska ok ut, kommer få byta några stycken. Nu är dom ju nästintill vinkelräta så det blir ganska enkelt att byta ut dem. Allt som allt kommer jag byta 2 sambord, 2 bord under vattenytan, 4 bord ovan vattenytan, 4-5 spant, kölen och kölplankan. Så här långt i processen iallafall....det blir säkert mer ju mer man tittar. Men man måste stoppa någonstans, kan ju inte bygga en ny båt som Kenneth brukar säga. Ja sen har jag ju hela aktern som måste få nytt däck....hitintills har jag lagt ner 130 timmar på Zimba.



Bestämde mig igår för att ta bort kölplankan och inspektera bultar och själva plankan. Troligtvis kommer jag byta både bultar och kölplanka. Känns tryggare att byta ut än att laga med lignu. Farsan kommer som sagt i helgen och hjälper mig. Tänkte vi skulle "dra ihop" båten men efter att lossat på yttersta borden på bilden ovan så kommer det inte behövas dras ihop med spännband, den balk som sitter längst ner som håller borden och spanten sitter nu löst och kan dras ihop igen med ny skruv mot spant och nytt bord.

Helgens jobb

I fredags tog jag bort kölen, gick enklare än jag trodde. Den satt med 4 bultar och efter knackat bort dem med drivdorn föll den ner av sin egen vikt. Efter inspektion av trät var det bara att konstatera att den måste bytas ut.


I lördags hade vi arbetsplikt i hamnen vilket gjorde att Zimba fick vila en dag.  Söndagen gick åt att rengöra kölplankan från skruv, bult och trä. Efter inspektion av den så kan man konstatera att visst trä är dåligt men majoriteten är bra. Tänkte få den trären och se om man kan använda lignu för att stärka upp trät. Känns onödigt att byta den om det inte är absolut nödvändigt.


Under motorbädden och axelgenomföringen är den sämst.



Efter att rengjort kölen från all skruv påbörjade jag borttagning av ett bord på styrbordsida.



Någon har satt dit kopparplåt, och som vanligt var det ingen vacker syn under plåtarna.



Arbetsgången för ta bort skruv, hugga bort kittet med skruvmejsel och klubba därefter försiktigt ta bort skruv med skruvdragare.



Hädanefter kommer jag ALLTID använda handskar, spelar ingen roll vilket moment som jag håller på med. Slet av en del av spetsen på mitt finger. Ser inte så farligt ut men det kommer ta ett tag att läka.


I veckan som kommer ska jag ta bort de sista dåliga borden, rengöra kölplankan från all mönja. Farsan kommer till helgen och ska hjälpa mig att "dra ihop" Zimba.

Ljus

Igår åkte jag och hämtade två ljusramper, hade suttit i ett mäklarkontor, som kommer passa perfekt i båthuset. Det börjar ju bli mörkt nu. Ikväll ska jag ner och ta bort kölen, med drivdorn och kofot.

Kölen

Igår skruvade jag bort muttrarna på kölbultarna, eller rättare sagt stämmde bort dom med stämjärn. Gick rätt smidigt med stämjärn och klubba.




Hade inget drivdorn i verktygslådan så jag fick inte ut bultarna och därmed inte bort kölen. Får ta med mig det på fredag då jag åker ner till varvet. Kölen släppte iallafall ganska bra från botten.

Tips om Ek

Fick ett tips från Kajsa på träbåtsaktuen om http://www.testrum.se/ tydligen skall dom ha Ek i rätt dimensioner. Ska försöka hinna med en vända dit i veckan eller nästa.

Ju mer man river desto mer jobb får man

Ikväll har jag rivit styrbords sidas sambord, kände med en kniv hur kölplankan kändes....jodå den var rutten under motorbädden.  Inte så oväntat kanske då kopparplåten har samlat ihop allt gegg från både motor och annat. Varför kan man inte byta bord istället för att slänga dit kopparplåt som bara förstör. Så nu blir det både kölen och kölplankan som måste bytas. Sjösättning i sommar känns låååångt borta. Måste få tag i två ek plankor i rätt dimensioner, känner på mig att det både blir dyrt och svårt. Det som ändå känns bra är att trät runtomkring kölen är OK. Kommer fdock få byta några spant, kanske 3-4 st. Inga bilder idag.....orkar inte visa eländet.


Måndagar

är den enda dagen i veckan jag inte är nere på varvet. Man måste få en dag där man inte slipar och sliter med Zimba. Men idag ska jag ner till varvet och hjälpa Kenneth med hans bordläggning, krävs ju två personer att sätta ny skruv.
Bild på en båt som jag var nära att köpa för 2 år sedan. Tydligen var båten byggd åt Krüger, systerbåt till Loris. Den blev enligt uppgift såld till Tyskland. Kommer väl alltid gräma mig lite över att jag inte köpte henne...


Helgens jobb

Lördagen började med frukost/lunch på bryggan i det fina vädret. Gav inspiration till att jobba hårt.


Innan jag åkte ut till varvet var jag och köpte en ny mask på claes olson, blymönjan som sitter på båten är enligt uppgift dödligt farlig.


Forsatte att skrapa botten. Mitt blad på min skrapa gick av/eller försvann så jag blev tvungen att improvisera. Ett rakblad, fungerade riktigt bra!! Kommer använda det på slätare underlag som mahognyn. På botten gick det av några gånger pågrund utav alla skrovligheter men jag hade ju ett gäng att göra av med.


Efter några timmar var jag färdig skrapad, nu har jag bara slipning av botten kvar. Orken att sätta igång med slipmaskinen infann sig inte i helgen så jag började riva i borden som måste bytas (betydligt roligare).
Någon av förra ägarna har satt dit kopparplåt på båda samborden (sandborden) och ner på kölen.


Rev bort dessa med div verktyg.



Så här såg det ut under, förstår att dom har satt kopparplåt.



Därefter gick jag på och ta bort all skruv på barbordsida. Det blir ju en del plugg och skruv som ska tas bort.


När jag började riva ena sambordet upptäckte jag att sambordet sitter inkilat mellan kölen och kölplankan....eller vad nu plankan som ligger ovanpå kölen heter. Detta gör att jag inte kan få bort hela sambordet och framför allt inte få dit ett nytt, då det sitter massor av skruv och bultar genom dessa tre ämnen. Efter lite funderade och ett samtal med Kenneth (varvschefen) kom jag fram till att det enda rätta är att ta bort kölen sätta dit nya sambord och sätta dit kölen igen. Det är ju så den är byggd. Men efter lite grundlig undersökning av kölen så kom jag fram till att även den behöver nog bytas. Detta gör att jag kommer få bra mycket mer jobb än att bara byta samborden. Sjösättningen i vår/sommar är nu i fara!



Efter att konstaterat det så började jag ta bort ett av styrbords bord närmast vattenlinjen. Bordet och hela konstruktionen har buktat ut så jag är tvungen att byta bordet och "dra ihop" båten. Märkte även att bordet som ligger ovanför inte sitter fast i spanten. Där måste jag undersöka om spanten är ok och sätta ny skruv. Men förutom det så ser borden rätt ok ut för att vara 56 år.


Drog även ut propelleraxeln då den går genom kölen som måste bytas.



Dessutom pallade jag om hela båten, fick flytta bak en pallningsbock så att den ligger an efter bottenstocken och propelleraxelgenomföringen. Detta vara helgens mest jobba moment. Lyfta ungefär 4 ton med hjälp av seaquip stöttor är sjukt jobbigt!

Sammanfattning av helgen:

Köp av ny halvmask
Färdigskrapad botten
Borttagning av kopparplåt
Påbörjad borttagning av sambord
Borttagning av sambord styrbordsida
Borttagning av propelleraxel
Ompallning

Man hinner mycket på en helg, samtidigt som ju mer man gör desto mer får man lägga till på to-do listan.



Ny motor

I eftermiddags åkte jag och köpte en "ny" (läs bättre begagnad) motor till Zimba, en Volvo penta TAMD 40 B som ger 165 hästar. Nu får jag upp henne i halvplan. YES! Hade ju tänkt att behålla MD 27:an, men efter lite eftertanke så är det ingen ide att slänga i den. Nu har jag ännu en sporre att få i Zimba i plurret till vår/sommaren.


2 meter

Igårkväll hann jag skrapa 2 meter på 2 timmar, tänkte väl försöka sluta göra estimat på hur lång tid det kommer ta att slipa botten då det verkar som jag har fel hela tiden. Hade jag tidsplanerat lika illa i jobbet hade jag nog fått sparken.
Under alla lager av färg, mönja och tjära hittade jag det här igår:


och det här:


Är ju ingen expert på hur det ska se ut på botten, men detta är nog inge bra. Ska lägga upp en fråga på träbåtsakuten och se om experterna har några goda råd och dåd.

Tar det aldrig slut

Igår återgick jag till värmepistol och skrapa, ville inte utsätta mig för slipdammet. Barbodsida av botten är nu renskrapad, vissa delar även slipade. Det känns tungt att börja om från början med styrbord sida av botten.


Det känns även lite väl optimistiskt att vara klar denna veckan med botten, har årsmöte med båtklubben på torsdag (då går en dag bort). Är inne i en liten svacka nu känner jag, hoppas att det blir fint väder i helgen och att man får mycket gjort.
Räknade ut lite snabbt att det är ungefär 50 kvm trä att skrapa och slipa på UTSIDAN. Och hitintills har jag lagt ner ca 50 timmar.

Införskaffade nya hörselkåpor med radio i, det var ett stort lyft för det tråkiga och jobbiga slipandet. Vinner ju inga skönhetstävlingar men vem ser mig i båthuset.

Torrsättning

I helgen har jag och Pierre torrsatt vår segelbåt, givetvis passade jag på och pyssla lite med Zimba. Satte spännband vid taknocken för att få bättre stabilitet och bättre vinkel på taket. Satte innerpress, inte helt nöjd med "stuket" men det får fixas till vid tillfälle.




Testade att slipa lite med excenterslipen i aktern, två slippapper senare....


En stor spricka i ett av borden kom fram efter slipningen, får se vad linoljan kan göra annars är det nog bordbyte som gäller.


Det var helgens arbete, inte mycket gjort men i veckan SKA jag bli klar med botten. Sen börjar äntligen det roliga arbetet.

Nu har Zimba iallafall fått lite båtvänner på varvet, Jonas kommer ligga några båtar bort så det blir nog en del fikande i höst/vinter.


En vecka...

har gått sedan jag skrev på bloggen. Igår söndag eftermiddag var jag nere vid båten och tittade på ställningen om det hade samlats något vatten, men då det har blåst ordentligt var det ingen fara med vatten ansamling. Efter mitt förra pass med vinkelslipen fick jag en muskelinflamation i ryggen, har gått på voltaren ett tag. Ska försöka åka ner till båten och köra ett pass den här veckan.

Bestämde mig förra veckan att inte köpa någon "ny" motor i år, slänger i min gamla MD 27 och testar med den en sesong.

I helgen är det upptag av segelbåten, 07.30 som vanligt nere vid varvet. Masten måste av någon gång under veckan.

RSS 2.0