Börjar krypa ner mot nollan

När jag kom till varvet igår stod temperaturen på 2-3 grader, och när jag lämnade varvet efter några timmar var den runt nollan.



Igår fortsatte jag att ta bort ytterligare ett bord på styrbordsida, fick bort hela bordet intakt vilket kan vara bra när jag ska malla. Spanten ser ganska ok ut, kommer få byta några stycken. Nu är dom ju nästintill vinkelräta så det blir ganska enkelt att byta ut dem. Allt som allt kommer jag byta 2 sambord, 2 bord under vattenytan, 4 bord ovan vattenytan, 4-5 spant, kölen och kölplankan. Så här långt i processen iallafall....det blir säkert mer ju mer man tittar. Men man måste stoppa någonstans, kan ju inte bygga en ny båt som Kenneth brukar säga. Ja sen har jag ju hela aktern som måste få nytt däck....hitintills har jag lagt ner 130 timmar på Zimba.



Bestämde mig igår för att ta bort kölplankan och inspektera bultar och själva plankan. Troligtvis kommer jag byta både bultar och kölplanka. Känns tryggare att byta ut än att laga med lignu. Farsan kommer som sagt i helgen och hjälper mig. Tänkte vi skulle "dra ihop" båten men efter att lossat på yttersta borden på bilden ovan så kommer det inte behövas dras ihop med spännband, den balk som sitter längst ner som håller borden och spanten sitter nu löst och kan dras ihop igen med ny skruv mot spant och nytt bord.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0