Helgens jobb

I fredags tog jag bort kölen, gick enklare än jag trodde. Den satt med 4 bultar och efter knackat bort dem med drivdorn föll den ner av sin egen vikt. Efter inspektion av trät var det bara att konstatera att den måste bytas ut.


I lördags hade vi arbetsplikt i hamnen vilket gjorde att Zimba fick vila en dag.  Söndagen gick åt att rengöra kölplankan från skruv, bult och trä. Efter inspektion av den så kan man konstatera att visst trä är dåligt men majoriteten är bra. Tänkte få den trären och se om man kan använda lignu för att stärka upp trät. Känns onödigt att byta den om det inte är absolut nödvändigt.


Under motorbädden och axelgenomföringen är den sämst.



Efter att rengjort kölen från all skruv påbörjade jag borttagning av ett bord på styrbordsida.



Någon har satt dit kopparplåt, och som vanligt var det ingen vacker syn under plåtarna.



Arbetsgången för ta bort skruv, hugga bort kittet med skruvmejsel och klubba därefter försiktigt ta bort skruv med skruvdragare.



Hädanefter kommer jag ALLTID använda handskar, spelar ingen roll vilket moment som jag håller på med. Slet av en del av spetsen på mitt finger. Ser inte så farligt ut men det kommer ta ett tag att läka.


I veckan som kommer ska jag ta bort de sista dåliga borden, rengöra kölplankan från all mönja. Farsan kommer till helgen och ska hjälpa mig att "dra ihop" Zimba.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0