Helgens jobb

Lördagen började med frukost/lunch på bryggan i det fina vädret. Gav inspiration till att jobba hårt.


Innan jag åkte ut till varvet var jag och köpte en ny mask på claes olson, blymönjan som sitter på båten är enligt uppgift dödligt farlig.


Forsatte att skrapa botten. Mitt blad på min skrapa gick av/eller försvann så jag blev tvungen att improvisera. Ett rakblad, fungerade riktigt bra!! Kommer använda det på slätare underlag som mahognyn. På botten gick det av några gånger pågrund utav alla skrovligheter men jag hade ju ett gäng att göra av med.


Efter några timmar var jag färdig skrapad, nu har jag bara slipning av botten kvar. Orken att sätta igång med slipmaskinen infann sig inte i helgen så jag började riva i borden som måste bytas (betydligt roligare).
Någon av förra ägarna har satt dit kopparplåt på båda samborden (sandborden) och ner på kölen.


Rev bort dessa med div verktyg.



Så här såg det ut under, förstår att dom har satt kopparplåt.



Därefter gick jag på och ta bort all skruv på barbordsida. Det blir ju en del plugg och skruv som ska tas bort.


När jag började riva ena sambordet upptäckte jag att sambordet sitter inkilat mellan kölen och kölplankan....eller vad nu plankan som ligger ovanpå kölen heter. Detta gör att jag inte kan få bort hela sambordet och framför allt inte få dit ett nytt, då det sitter massor av skruv och bultar genom dessa tre ämnen. Efter lite funderade och ett samtal med Kenneth (varvschefen) kom jag fram till att det enda rätta är att ta bort kölen sätta dit nya sambord och sätta dit kölen igen. Det är ju så den är byggd. Men efter lite grundlig undersökning av kölen så kom jag fram till att även den behöver nog bytas. Detta gör att jag kommer få bra mycket mer jobb än att bara byta samborden. Sjösättningen i vår/sommar är nu i fara!



Efter att konstaterat det så började jag ta bort ett av styrbords bord närmast vattenlinjen. Bordet och hela konstruktionen har buktat ut så jag är tvungen att byta bordet och "dra ihop" båten. Märkte även att bordet som ligger ovanför inte sitter fast i spanten. Där måste jag undersöka om spanten är ok och sätta ny skruv. Men förutom det så ser borden rätt ok ut för att vara 56 år.


Drog även ut propelleraxeln då den går genom kölen som måste bytas.



Dessutom pallade jag om hela båten, fick flytta bak en pallningsbock så att den ligger an efter bottenstocken och propelleraxelgenomföringen. Detta vara helgens mest jobba moment. Lyfta ungefär 4 ton med hjälp av seaquip stöttor är sjukt jobbigt!

Sammanfattning av helgen:

Köp av ny halvmask
Färdigskrapad botten
Borttagning av kopparplåt
Påbörjad borttagning av sambord
Borttagning av sambord styrbordsida
Borttagning av propelleraxel
Ompallning

Man hinner mycket på en helg, samtidigt som ju mer man gör desto mer får man lägga till på to-do listan.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0