Zimba gråter

Nja kanske inte gråter men jag upptäckte lite svettpärlor av linolja igår efter att linoljat henne i lördags för 27 gången vått i vått på SB sida. Så nu är hon ÄNTLIGEN mättad....kanske till och med lite för mycket. Så jag blaskade på ordentligt med t-sprit för att tvätta av. Nu ska jag vänta en vecka och sen köra kokt linolja. BB sida strök jag ytterligare en gång i går uppe i 7 strykningar.




I helgen har jag hunnit med en hel del trots fikapauser och strålande sol....



Har rensat borden från kitt, skruvat i nya skruv i alla spant i sista skruvraden.



...på vissa fick jag ta fler än en skruv när bordet hade släppt från spanten.



Rensade "hakarna" från skruv.



Läste i TL bok om kontring av spant



och därefter kontrade detta spantet som var hyggligt dåligt







Satte "rackarkitt" (som Kenneth kallar det)  vid ett av mina "steg" bord. Här vill jag att det ska vara tätt. Och satte givetvis nya skruv, det drog bra i den gammla eken och då vet jag att trät är i bra skick!  "Rackarkitt" är mönja och talg...använder nöttalg istället för fårtalg som luktar skunk....



Epoxi med glasballonger



Lagade en spricka i trät....får se om det måste bytas bordet i framtiden. Men just nu får det räcka med epoxi, kan ju inte byta hela botten.



Limmade en torrspricka i ett av de nya borden.



Försökte såga ur ett bord ur 2" plankan....gick sådär. Har inte tillräckligt med 1" furuplankor....så på något sätt måste jag få ner mina 2" till 1". Jag vill helst inte hyvla ner 1" !!!!



Fick nästan dit ett bord, satte det med två skruv och kommer låta det sitta några dagar för att se om det drar ihop sig. Fukthalten ligger på 20% i det nya och 16% i det gamla.



Det är så snyggt med nytt virke.....ibland vill jag bara lägga helt ny bordläggning. Dom tankarna är som bortblåsta efter att passat in ett bord på 2 timmar.



Sista momentet i går var att skruva fast den yttre "listen"....kommer inte ihåg vad den heter. Så nu kan jag börja passa in både under och övre bordet i bilden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0